روزنامه انگلیسی زبان «دی تایمز آف ایندیا»، دهلی مصاحبه ای را درباره گزارشی چاپ کرده است که بطور سالانه توسط یک سازمان غیردولتی آمریکایی که حامی و مروج دموکراسی است منتشر می شود.

یک سازمان غیردولتی آمریکایی که حامی و مروج دموکراسی است  به طور سالانه گزارشی از حقوق سیاسی و آزادی های مدنی ارائه می دهد. جدیدترین گزارش آن با عنوان "آزادی در جهان ۲۰۲۰" نشان می دهد که جهان در ۱۴ سال متوالی آفت آزادی جهانی را تجربه کرده است. برخی از صحبت های خانم سارا رپوچی تهیه کننده آن گزارش با خانم انعم اجمل در خصوص دموکراسی جهان به ویژه هندوستان بدین ترتیب است:

در حال حاضر برخی از نگرانی ترین روند دموکراسی ها چیست؟

دموکراسی دچار مشکل است. طبق آمارگیری های خانه آزادی، سال ۲۰۱۹ چهاردهمین سال متوالی آفت آزادی جهانی بود. نگران کننده ترین این سقوط فقط در دیکتاتوری ها مانند روسیه یا سوریه نیست: دموکراسی در بسیاری از کشورها در سنگرهای سنتی خود در حال عقب نشینی است و ما شاهد ضعف هایی قانون، آزادی بیان و عقیده و عملکرد دولت در همه جا هستیم.

دلایل اساسی فرسایش دموکراسی در سراسر جهان چیست؟

دلایل زیادی برای فرسایش وجود دارد. من روی دو مورد تمرکز خواهم کرد. اول ، رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۸ باعث شد مردم احساس امنیت کمتری کنند ، و رهبران توانستند از این احساسات برای انجام حرکات غیر دموکراتیک که قدرت خود را تقویت می کند سوء استفاده کنند. دوم کشورهایی مانند روسیه و چین ، مدل های سیطره جوی خود را گسترش داده اند، در ابتدا در میان همسایگان نزدیک خود و اکنون بسیار گسترده تر از طریق اقداماتی سازمان دهی شده چون آموزش هایی برای مقامات خارجی برای شرایط مختلف و تلاش های گسترده دیپلماتیک ا زجمله روش هایی است که باعث تضعیف بنیان دموکراسی در دنیا شده است.

بزرگترین چالش های پیش روی دموکراسی هند چیست؟

دموکراسی در هند باید یکی از دغدغه های اصلی هندی ها و مردم در سراسر جهان باشد. هند به عنوان بزرگترین دموکراسی می تواند چراغ امیدی برای افرادی باشد که برای آزادی در تمام گوشه های جهان تلاش می کنند. اما در حال حاضر ، به نظر می رسد بسیاری از هندی ها علاقه خود را نسبت به آنچه جامعه هند بوده و باید باشد که عبارت است از ریشه های کثرت گرا کاهش داده اند و با آن جنب و جوش از ارزش های گذشته شان  حمایت نمی کنند. بزرگترین چالش پیش روی دموکراسی هند پرداختن به نگرانی های همه هندی ها و حقوق هندی هاست.

برخی از دلایل سقوط هند در رده بندی دموکراسی در جهان چیست؟

در سال ۲۰۱۹ ، خانه آزادی از سقوط فزاینده آزادی در هند نسبت به ۲۵ بزرگترین دموکراسی جهان مشاهده کرد. این رده بندی ها مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر همراه با هیئت متخصصان از هر منطقه جهان است. این کاهش در هند به دلیل تحولاتی از قبیل بررسی وضعیت شهروندی در آسام است که تقریباً دو میلیون نفر را فاقد تابعیت اعلام کرده است ، لایحه جدید شهروندی هندکه تابعیت برخی از اقلیت های مذهبی را از کشورهای همسایه ارائه داده اما مسلمانان را مستثنی ساخته است، و سرکوب شدید مقامات از اعتراضات خلاف قانون هر یک از این حرکات، تعداد قابل توجهی از جمعیت را هدف قرار داده؛ پایه و اساس جامعه هند را تکان داده است.

هند برای بهبود جایگاه خود چه کاری می تواند انجام دهد؟

هندی ها باید صرف نظر از اینکه چه کسی مورد هدف قرار می گیرد، برای حمایت از ارزش های خود بایستند. آنها باید روشن کنند که می خواهند دولت از منافع خود محافظت کند ، اما نه به ضرر حقوق دیگران. هندی ها باید به مشارکت در دموکراسی خود ادامه دهند، از جمله با رأی دادن، تعامل با سازمان های مدنی و صحبت در هنگام درک سوء استفاده از قدرت. در همین حال ، دولت باید حمایت از مردم و منافع آنها را بدون نقض حقوق دنبال کند. حاکمیت آنجا باید قوانینی را اصلاح کند که گروه های خاصی را برای رفتار نابرابر تشکیل می دهد و سیاست هایی را دنبال می کند که از تنوع جامعه هند سود ببرند بجای اینکه اختلاف را بیاندازند.

منبع: روزنامه انگلیسی زبان «دی  تایمز آف ایندیا»، دهلی، مورخ ۱۸ مارس ۲۰۲۰ میلادی

کد خبر 1050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =